Az iskolába vágyó gyermek már nagyon szeretne megtanulni írni, olvasni, számolni, most elérkezett számára a pillanat. A csontfogak megjelenése, hírül adja, hogy a testében és lelki erőiben is készen áll az iskolára. A Waldorf pedagógia ezeknek az erőknek a változásaira tekintettel más módon, több időt szánva rá, vezeti be a gyerekeknek az írást, számolást.
Formarajz csak a Waldorf iskolákban van. Amikor a gyermek belemerülve rajzolja, vagy lépkedi le egymás után például a kört, valósággal benne él a körzésben; a formarajz áramlásai így segítik ügyesedni a gyermek kezét, lábát. Segítségével könnyebben sajátítja el majd az írást és biztonsággal mozog a térben. A formarajzot a képzelőerő élteti, létrehozásához pedig, nélkülözhetetlen a fantázia, melyre aztán támaszkodik a gyermek iskolás éveiben.
A hétéves gyermek számára minden egy nagy egész része. Mindannyian egyek. Egy kosár alma, egy marék kavics, egy halom levél. Ez az egység tagolódik kettőre, háromra, négyre, és így tovább. Az összes szám az egység része. Lelépjük, eltapsoljuk, tevékenységben megtapasztaljuk az egység hány részből áll. Ezután felismerjük, mi a különbség, aközött, ha elveszünk valamit az egészből, és aközött, ha összeadjuk, a részeket, ha szétosztjuk egyformán, és hányszor lehet ugyanannyit elvenni belőle.
Az írást, az ember találta ki. Az iskolába lépő gyermek eleven kapcsolatban áll a világgal, ezért nehéz számára az írás befogadása. A gyermekek nyelve a mese, így az írástanulás is ezzel kezdődik. A történetből aztán, kinő egy kép és abban ott egy forma, ami egy hangot jelent. Ez a hang végül felkerül a táblára betűként. Képek, képzetek hosszú láncolata.
A festés a belső lelkiállapot megszólítója. A forrón lángoló, a dühös, a melegséget adó, vagy akár hűvös vörös találkozik a kacagó, a játékos, a vidám sárgával, majd a sötét, mély, fagyos, nyirkos kékkel. A gyerekek úgy válnak mestereivé a színkeverésnek és vele az önkifejezésnek, hogy szavakkal, mit sem tudnak róla.
Az egész test egy hangszer. A belső áramlás, mint egy szimfónia, ezen a hangszeren szeretne megszólalni. Minél ügyesebbek az ujjak, minél többet gyakorol a gyermek a furulyán, vagy a xilofonon, annál könnyebben tör felszínre ez a belső muzsika.
Az elmélyülés, a belső csend, a feladatok elvégzése; Két kézzel teremteni… Megtapasztalja a gyermek a kézimunka foglalkozásokon, milyen öröm is egy nagy munkát véghezvinni, mikor a kezdeti sikertelenség után már nem esik ki a kötőtű a kezéből, pedig milyen nehéz is azoknak a kicsi ujjaknak megtartani őket; már nem csomósodik be a fonal, sőt egyre szebb az a kötés. Ügyesednek kezei és megszületik a kitartás: mindennek van eleje, közepe vége… Hasznos tárgyakat készítünk: furulyatokot, ceruzatartót, lampiont Márton napra, Sapkát. Ez fejezi ki, hogy a munkának értéke van.